maandag 4 januari 2010

Uithangbord

Een website van een organisatie is een soort groot uithangbord. De constructie van de website vertelt ons welke producten en diensten de organisatie voor (potentiële) klanten levert. Maar zij vertelt ook hoe een organisatie met haar klanten wil communiceren. Wat voor beeld zij van de organisatie en haar producten wil creëren. Met een semiotische analyse kun je de boodschap die een website aan haar bezoekers wil afgeven analyseren. Als voorbeeld van een dergelijke analyse heb ik de website van de ABN-AMRO bank (van 4 januari 2010) genomen. In een semiotische analyse onderzoek je zowel de inhoud van de website als de constructie, waarin deze inhoud is ingebed.



Als we kijken naar de ABN-AMRO site dan vallen drie dominante visuele elementen op:
Als we kijken naar de ABN-AMRO site dan vallen drie dominante visuele elementen op:
1. linksboven staan twee banners met daarop advertenties;
2. In het midden staan vier categorieën met links die in even grote letters zijn weergegeven, te weten privé, zakelijk, beleggen en “stand van zaken,
3. rechts aan de zijkant staan een aantal blokken, waarvan het blokje “Internet Bankieren” de grootste is.


De banners zijn advertenties die willekeurig worden weergegeven. Als je de website ververst verschijnen er andere advertenties. In totaal gaat het om ongeveer 20 verschillende advertenties. De meeste advertenties verwijzen naar financiële producten, zoals verzekeringen en leningen. Enkele advertenties verwijzen naar de kwaliteit van de dienstverlening van de ABN-AMRO. Bijvoorbeeld dat het heel eenvoudig is om het dichtstbijzijnde kantoor te vinden. Alle advertenties zijn gericht op privé klanten. Dit is dus een belangrijke klantgroep voor de ABN-AMRO.
Daarnaast zijn ook zakelijke klanten voor de ABN-AMRO belangrijk. Zij worden immers ook genoemd in één van de vier kopjes. Het kopje ‘Beleggen” verwijst naar de “Startpagina Beleggen”. Dit is dus geen link neer een product of een klantgroep, maar een verwijzing naar de totale dienstverlening van ABN-AMRO op het gebied van beleggen. Dit omvat niet alleen producten, maar ook adviezen, analyses en lessen in beleggen. Onder het kopje “Stand van zaken” staat een fragment van een macro-economisch nieuwsbericht. Met de vier kopjes presenteert de ABN-AMRO zich dus niet alleen als een bank voor twee duidelijke doelgroepen, maar ook als een bank die midden in de financiële wereld staat. Ze verkopen niet alleen producten, het zijn ook financiële experts. De soort kopjes en de informatie per kopje geeft twee belangrijke boodschappen:
1.
Het is een bank voor ondernemers. De bank maakt niet het onderscheid tussen particulier en zakelijk dat de meeste banken (RABO, ING) maken. Zij heeft het over Privé en Zakelijk. Het gaat dus om mensen die een bedrijf hebben en hun privé geldzaken ook via de ABN-AMRO regelen.
2.
Het is een bank voor vermogende, hoger opgeleide klanten. Er is veel aandacht voor beleggen en voor economisch nieuws.

Overigens is de inhoud van de banners niet helemaal congruent met de boodschap die de kopjes weergeeft. De banners geven alleen informatie over producten voor particulieren.
De balk aan de rechterkant verwijst ten slotte naar de dienstverlening aan de klanten van ABN-AMRO. Ze kunnen snel en eenvoudig internetbankieren en kunnen veel dingen zelf regelen.
Kortom de ABN-AMRO is een complete bank voor goedverdiende klanten. Dit beeld komt ook naar voren uit de reclames die ABN-AMRO op tv maakt. Daarin zien we meestal goed geklede wat kakkerige personages, die hun bedrijf willen financieren of een financieel advies willen. De ABN-AMRO is niet bedoeld voor mensen die een geschenk als een badhanddoek of een USB-stick een reden vinden om klant te worden. Zij worden klant omdat ze zich herkennen in het zakelijke profiel van de bank. Dat is de boodschap van de website.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten