vrijdag 4 december 2009

Architectuur

Alles krijgt een andere naam. Automatisering werd eind jaren 80 informatisering. Niet zo vreemd. Automatisering is een term uit het industriƫle tijdperk en voldeed daarom niet in de context van ICT, wat overigens eerst IT heette. Dus we spreken niet meer over gegevensmodellen o.id., maar over gegevensarchitectuur. Maar je hebt ook business architectuur en productarchitectuur, of procesarchitectuur. Maar je hebt natuurlijk ook nog gewoon organisatiestructuur. En daar zit het probleem. Organisatiekundigen snappen die architecten niet zo goed. Ze zeggen dat ze de link leggen tussen business en ict, maar ze produceren verhalen waar managers niets van snappen. Ik hoorde het meerdere keren vorige week (26 november 2009) op het landelijke architectuurcongres. De heren (en een paar dames) architecten moeten dus nog heel wat leren. Ik begin er, denk ik, iets van te begrijpen. Zelfs de NORA plaatjes kan ik inmiddels redelijk goed interpreteren. Maar toch? Spreken architecten duidelijke taal?

Tijdens het congres werden wel mooie plaatjes getoond. Bijv dit


maar architectuur is volgens mij dit



en als de communicatie echt niet wil lukken dan is het dit:


Architectuur is niet het bouwen van kathedralen. De architect in ICT land is hooguit een binnehuisarchitect. Iemand die helpt met de verbouwing. De indeling en misschien het tapijt en enkele lampen worden nieuw, maar de meubels blijven gewoon staan. Dat is het speelveld van de architect. Kathedralen passen niet in de huiskamer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten