Beste
minister Plasterk
U wilt
ieder jaar 300 tot 400 miljoen besparen door alle dienstverlening digitaal aan
te bieden. Het maakt zaken volgens u ook veel gemakkelijker. Ik kan u de
internetdienstverlening van een grote Nederlandse winkelketen aanbevelen. Zo
moet het volgens mij worden. Als klant vind ik het in ieder geval erg prettig.
Makkelijk is niet helemaal het juiste woord.
Ik kocht via
internet bij deze winkelketen een potje correctievloeistof (tipex noemen we het
in de volksmond). Ik had vervolgens aangegeven dat ik het potje bij een vestiging
zou ophalen. Anders kostte het me natuurlijk te veel aan porto. Het potje ligt
in de schappen voor €1.30. Maar ik kreeg 26 cent internetkorting. Dat is heel
mooi. Maar liefst 20% korting als je via internet bestelt. Dat je korting
krijgt is natuurlijk logisch, je hoeft het potje niet meer in het schap te
zetten. Het wordt meteen verkocht. Dat scheelt een vakkenvuller toch gauw 20
seconden. Neem ook de efficiency van een internetbestelling. Toen ik me melde
bij de kassa riep de caissière eerst iemand anders op. ”Attentie
internetbestelling“ riep ze. Er kwam iemand aan. Zij liep naar het magazijn en kwam
terug met een koker van karton. De koker was ongeveer 15 centimeter lang en
2 centimeter
dik. Zouden ze per ongeluk 5 potjes correctievloeistof hebben ingepakt? Ik
schrok, want voor je het weet doe je iets fout bij een internetbestelling. Ik
heb eens een zaal voor 30 personen gereserveerd voor de volgende dag. De
bedoeling was de volgende maand. Je kon 24 uur van te voren nog annuleren. Maar
u snapt het: daar was ik te laat voor.
Gelukkig
bleek bij het afrekenen dat ik gewoon 1 potje had gekregen. Het potje was in
drie lagen karton zorgvuldig ingepakt. Ik had thuis een schaar nodig om het
pakketje open te maken. Daar heeft iemand flink zijn best op gedaan. Zo te zien
aan de verpakking is de bestelling ook niet zo maar met de andere potjes
meegekomen. Dat is ook logisch. Want dit is wel een internetbestelling. Dat is
niet niks. Een potje dat zo zorgvuldig is ingepakt stuur je niet zo maar met de
rest mee. Hij zou maar eens kwijt raken. Nu kon de magazijnmedewerkster het
potje zo vinden en aan de caissière overhandigen. Ik moest er enkele minuten op
wachten, maar dan heb je wel een potje correctievloeistof met internetkorting. U
snapt dat ik in het vervolg ook mijn nietjes, paperclips, puntenslijpers en
gummetje met internetkorting bij deze geweldige winkelketen ga bestellen.
Dus
minister, zo moet het. In het bedrijfsleven doen ze nooit iets zo maar. Zo maken
ze de klant blij. En het schijnt veel goedkoper te zijn.
Deze bijdrage verscheen eerder in Ingovernment.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten