Ik verwacht niet dat de uitkomsten van de parlementaire onderzoekscommissieICT tot grote veranderingen zal leiden. Daar kan de Parlementaire
onderzoekscommissie ICT ook niets aan doen. Het werk dat ze heeft verricht is
zeker niet onverdienstelijk. De commissie ontleedt haarfijn de interactie
tussen leveranciers, ambtenaren en politiek.
Zoals zo vaak neemt ook deze commissie het C woord in haar
mond. Cultuurverandering. Altijd maar weer die cultuurverandering. Niemand weet
wat een cultuur precies is, laat staan dat we weten hoe we het kunnen
veranderen. Aan een heleboel dingen die de commissie noemt kan je namelijk niet
veranderen.
Ik zal enkele voorbeelden geven.
De commissie adviseert om de CIO Rijk meer doorzettingsmacht te geven. Het probleem is alleen dat een gebrek aan doorzettingsmacht hét kenmerk van het Nederlands openbaar bestuur is. De premier kan nota bene niet eens zijn eigen ministers ontslaan. Erg veel doorzettingsmacht heeft hij dus niet. Hij geeft leiding aan het kleinste departement met de minste bevoegdheden. De minister president is niet de baas van het kabinet. Hij is eerder de woordvoerder. Zo zien we het graag in Nederland. De macht is eerlijk verdeeld tussen alle partijen. En de partijen onderhandelen net zo lang tot ze een compromis bereikt hebben. Je zou het onze cultuur kunnen noemen. In de gateway review van het NUP in 2010 werd ook al geconstateerd dat de doorzettingsmacht van de CIO Rijk onvoldoende was. Maar als Mark Rutte al bijna geen doorzettingsmacht heeft. Waarom zal de CIO Rijk dat dan plotseling wel krijgen? U raadt het antwoord al: dat zal niet gebeuren.
Ook constateert de commissie dat er een gebrek aan regie is.
Er is een enorme bestuurlijke drukte. Waardoor niemand meer weet wie het
uiteindelijk voor het zeggen heeft. Maar dat weten we in Nederland heel vaak
niet! Nederland is dol op commissies, samenwerkingsverbanden, onderzoeken en
adviesraden. Volgens sommigen verlamt dit het Nederlandse openbaar bestuur,
voor anderen is dit juist haar kracht. Het is wel weer typisch Nederlands.
Cultureel dus. Zo werken we al eeuwen. En ik vrees voor Ton Elias hij niet de
annalen in zal gaan als de man die ons Rijnlandse bestuursmodel heeft
veranderd.
Want, willen we de ingewikkelde structuur aanpakken dan
moeten we de bestuurlijke structuur versimpelen. Vergelijk het met de
belastingdienst. We kunnen heel veel investeren om met ICT ingewikkelde regels
uit te voeren. Maar we kunnen ook de regels versimpelen. Want een goede
uitvoering is altijd makelijker als de regels simpeler zijn. En met een
eenvoudige bestuurlijke structuur wordt de aansturing van ICT ook eenvoudiger.
Maar de commissie ICT gaat niet over de bestuurlijke en ambtelijke aansturing
van de hele overheid. Dus blijft de aansturing complex.
En tot slot de rol van de politiek. De kritiek is dat de
politiek te laat reageert. Als het kwaad al is geschied, als het project al
mislukt is. Meneer Elias, u bent zelf ook politicus. Zo werkt de politiek toch?
De politiek reageert vooral op maatschappelijke onrust. En falende ICT kost
geld, maar veroorzaakt geen maatschappelijke onrust: er vallen geen doden, er
zijn geen schrijnende gevallen en zelfs de voorzitter van de Tweede Kamer weet
niet waar het over gaat. Falende ICT kent geen urgentie en dus zal de politieke
aandacht altijd gering zijn.
Kortom, veel zal er niet veranderen. Alleen als Nederland
zelf radicaal verandert, zal ook de aansturing van ICT echt veranderen. Wat
niet wegneemt dat alle kleine beetjes helpen. Kaasschaaf noemen we dan in
Nederland.
Tot slot zie ik kansen voor ICT dienstverleners. De
commissie wil dat het Rijk continu en structureel de juiste projectgegevens
gaat verzamelen. Dat lijkt me een project van jaren waar je als ICT
dienstverlener toch aardig wat geld mee kunt verdienen. Jullie hebben het niet
van mij.
Dit bericht verscheen eerder in InGovernment
Dit bericht verscheen eerder in InGovernment
Geen opmerkingen:
Een reactie posten